
Napravi ajvar, a on će od tebe internet milionera
Verovatno se pitate kakve sad ima veze ajvar sa internet marketingom u Srbiji?
Jedna paprika 2 dinara (B92.net), tegla ajvara 1.099 (Mondo.rs).
Ova dva primera su verovatno ekstremi, međutim prosečna cena paprike u sezoni je ove godine bila 40 RSD dok je cena domaćeg ajvara 10 puta veća tj. oko 400 RSD za pola kilograma.
Brate, ovaj ajvar milijardu dinara kilo.
— Dr Ivan (@RistovskiIvan) November 15, 2015
Da počnemo. Uzmimo za primer da želite osnovati firmu pod nazivom “Ajvar DOO”, ili preduzetničku radnju za preradu povrća pod nazivom “Ajvar”. Interesantno, ali već na prvom koraku, pretragom preduzetnika i pravnih lica na portalu APR-a www.apr.gov.rs videćete da to još uvek niko nije uradio! Privredno društvo pod tim imenom ne postoji dok su tri preduzetnika sa imenom kojima “proizvodnja ajvara” bliže opisuje delatnost izbrisana iz registra.
Preskočiću korak gde vam objašnjavam tehnologiju pripremanja dobrog ajvara, jer je u Srbiji, ali i regionu to dobro poznato. Najbolji recept ovoga puta nije na Google pretrazi.
Šta ti je život… Rodiš se, ideš u vrtić, školu, završiš fax, udaš se, napraviš ajvar 30-40 puta i umreš.
— Сандрица ★ (@aulic_sandra) September 14, 2015
Pretpostavimo da ste osnovali firmu, utvrdili recept i krenuli sa proizvodnjom ajvara. Pitanje vredno milion je, gde plasirati proizvod kada je tržište već prezasićeno?
Kupci traže “domaće”!
Interesantno je da većina ajvara na tegli ima natpis “domaći”, međutim niko od proizvođača nije pružio dovoljno informacija o tome, šta to ajvar čini “domaćim” i da li se možda ta “licenca” prenosi sa kolena na koleno?! I pored natpisa na tegli, nijedan od proizvođača nije smatrao za bitnim da objasni proces proizvodnje, tehnologiju i način na koji se ajvar priprema i zašto “zaslužuje” naziv “domaći”. Ujedno ovo govorim iz ugla potrošača s’ obzirom da na tržištu Srbije trenutno ne postoji DOMAĆI AJVAR. Da, baš onaj ajvar koje su spremale naše bake. Možete ga brendirati od nule jer ne postoji konkurencija sa kojom bi mogli da vas pomešaju, a online tržište je beskonačno.
Počećemo od činjenice da i veliki proizvođači ajvara nisu iskoristili moć digitalnog marketinga. Pretragom ključne reči “ajvar“ na Google pretrazi videćete da se niko od proizvđača, velikih lanca super marketa ili malih prodavaca nije bavio SEO(Search engine optmisation) tj. optimizacijom za internet pretraživače. Jer kome je bitno da AJVAR koji svako može sam spremiti kod kuće bude prvi na Google-u?
Sajtovi koji su rangirani u vrhu pretrage su informativnog karaktera i ne prodaju proizvod, što sa aspekta otimizacije znači da ne postoji konkurencija za datu ključnu reč, utoliko je i lakše da se pozicionirate na prvu stranicu pretrage.
Takođe veliki lanci supermarketa u Srbiji ne ulažu u optimizaciju za internet pretraživače i oglašavanje na Google pretrazi, pa je tako bogata ponuda ovih proizvoda neprimećena.
Zar da nas Amazon uči kako se prodaje ajvar?
Pretragom ključne reči “Ajvar” na www.google.com prvi dostupan oglas za ajvar je www.amazon.com, Buy ajvar at Amazon.
Zašto je Google bitan?
Prosečno na mesečnom nivou se ostvari 49.500 pretraga reči “ajvar”. Prosečna cena po kliku je tek 0.05$, a konstantno se ostvaruje i tendencija rasta.
Google pretragu koristimo svakodnevno u svom životu i radu. Želimo brzo doći do jasnih, sigurnih i relevantnih informacija. Zato verujemo Google pretrazi.
Ukoliko se vaš proizvod, usluga i kompanija ne nalaze na prvoj strani Google-a, praktično ne postojite.
Sa druge strane, oglašavanje na Google Display mreži je jedan od najboljih načina da dođete do velike vidljivosti vašeg brenda na internetu. Vaša reklamna poruka može biti u formi fotografije, video zapisa ili tekstualnom obliku, a prikazuje se na sajtovima koje vi odaberete ciljanjem. Time dolazite do relevantne publike koju interesuje vaš proizvod ili usluga.
Nivo interesovanja za ajvar je iz godine u godinu sve veći pokazuje Google trends.
Međutim šta se dešava kada putem Google Trendsa uporedimo interesovanje korisnika interneta za proizvode kao što su kajmak, ćevapi ili rakija? I gde se nalazi ajvar u odnosu na njih.
Sudar titana:
“Ćevapi” vs “Ajvar”
“Ajvar”, “Ćevapi”, “Kajmak”
Konačni obračun: “Ajvar”, “Ćevapi”, “Kajmak” i “Rakija”
Kao što i sami vidite, pobednik u ovom “okršaju” je ključna reč “ajvar” koja je bez sumnje najtraženija.
Što se tiče društvenih mreža, čini se da je i tamo nedovoljno iskorišćena popularnost ovog proizvoda. Na društvenoj mreži postoji tek par stranica, od kojih najveća broji 7688 obožavatelja.
Na Instagramu i Twitteru se “Ajvar” spominje gotovo svakodnevno. Međutim, do sada nismo imali priliku da vidimo Twitter i Instagram oglašavanje ovog proizvoda.
Sledeći put kada budete jeli ajvar, shvatićete i da Srbija nije puno napredovala u digitalnom marketingu u odnosu na tehnologiju pripremanja ajvara. Mi smo tu da to promenimo.
Ukoliko želite da unapredite vaš biznis uz pomoć digitalnog marketinga, popunite formu i poslaćemo vam nazad besplatnu analizu vašeg internet nastupa.
Leave a comment: